<<   <   obsah   > >>

Zrození Patentu

V roce 1978 a 1979 vznikají v Českých Budějovicích dvě žánrově i věkově naprosto odlišné kapely s názvy Satelit a Medium. V Písku začíná pár muzikantů uvažovat o vzniku art-rockové skupiny Primátor Dittrich. To je prazáklad kaleidoskopického vzniku Patentu.

Patent vznikal nadmíru kaleidoskopicky. Nikdo nic neplánoval, nikdo nikoho cíleně nevybíral. Různé okolnosti vždy zatřásly s tubusem událostí a právě sešlí muzikanti se jako střepiny seskládali do funkčního obrazu. Častokrát opravdu hodně barevného.

Nejdůležitější pro konečné spojení dvou až třech hudebních světů Patentu byl velmi paradoxně opožděný vstup Beránka na strojní průmyslovku do Českých Budějovic. Bez příchodu jednoho tichého kluka, který se objevil ve třeťáku v naší třídě a seděl dlouho sám v první lavici, by se nikdy nesložil poslední obraz kaleidoskopu. V každém případě, měl nejdelší vlasy ve třídě...

Jsem v poměrné výhodě, že píši jako přímý účastník událostí, ale ve velké nevýhodě, abych tím nevzbudil dojem, že já jsem ten důležitý všehostředobod. Samozřejmě, že středobodem je Patent. Kdyby se události nehýbaly směrem, který popisuji, jistě by si moji spoluhráči našli jinou cestu a byli by v ní stejně dobří...

Vývoj událostí vrcholící vznikem Patentu lze shrnout do pár časových zlomů, jinou představu lze získat z písní, které tvořili přechod mezi jednotlivými formacemi nebo které vznikly v mezidobí mezi Mediem a Satelitem na straně jedné a Patentem na straně druhé. Zajímavostí pro zasvěcené mohou být nejen sestavy muzikantů, ale třeba i právě ony kaleidoskopické verze jedné písně.

Typickými přechodovými písněmi byly Wrangler, Návrat Afrodité a Záhadný hrabě, které jsem mohl přinést já, Módní mozek, který přinesl Roman. Podle Beránka přišlo tehdy ze Satelitu jenom spoustu převzaté muziky. Ale já dodávám, ale nadmíru kvalitní.

Přehled tzv. přechodové muziky, která dokresluje vznik Patentu naleznete v dále umístěném přehrávači...

Get the Flash Player to see this player.

Dne 26.01.15 v 23:09 aktualizoval Martin VXL Marek

Motto:
Toto nejsou klasické webovky kapely. Ani dokument úspěšného hudebního souboru. V žádném případě revival. Nejsou to příběhy lidí, na něž by se nemělo zapomenout. Není to e-kniha o Patentu. Ani memento pro mladé lidi, aby neměnili svobodu za dotované jídlo a opití levným rohlíkem poslouchali zakázanou hudbu v dotovaném teple betonového stejnokroje. Toto je hudební Román, který se právě Doležel v mém domácím archívu..., M.Marek
Středobodem mého hudebního života je Patent:
Jiří Malšovský - zpěv, akustické kytary
Roman Doležal - zpěv, flétna
Martin Marek - klávesy
Zbyšek Raška - bicí, perkuse
Zdeněk Couf - baskytara, zpěv
Antonín Couf - kytara, foukací harmonika, kapelník
Skladby Patentu a jeho autorů by neměly upadnout v zapomnění. Měly by zůstat jako slyšitelné volání lidí, kterým jejich lásku k hudbě přibila světská moc na kříž. Volání muzikantů, kteří nemohli pokračovat ve své umělecké dráze tak, jak by sami chtěli.

Stránky hudebního archívu VXL se pokouší mimo jiné i virtuálně revitalizovat dobovými dokumenty nebo autobiografickými příběhy život tohoto hudebního meteoru a skoro až zázračného lidského kroužení kolem něj. Mezi poslední aktualizované články patří:

Nedodělané písně
21.01.2017, informace o písních Patentu
Figurky a DRC (Raška)
19.11.2016, Diskografie ukázka
Zbyšek Raška
19.11.2016, informace o obsazení Patentu
Úvodem
21.08.2016, všeobecné informace
Oceans (Doležal)  
16.04.2016, Diskografie prodej
Michael Gyepes
16.04.2016, informace o hostech
Jitka Charvátová
16.04.2016, informace o hostech
Truffaldino NEW
07.03.2016, informace o písních Patentu
Další články....