<<   <   obsah   > >>

Královna

Píseň jednoznačně inspirovaná našimi vzory. Pokus o Bohemian Rhapsody (1979) v jihočeském podání byl odvážný. K našemu překvapení měli naši posluchači k nezvyklému útvaru podobně kladný vztah jako světová veřejnost k prvnímu vážnému setkání rockové muziky a opery v podání Queen. A mimochodem, ta světová pecka je jedna z mála písní skupiny Queen, kde Mercury využívá skladatelskou pomoc mimo své spoluhráče. S úsměvem dodáváme, tak to my ne a ani nikdy jindy...

V archívu jsme objevili dvě demoverze tzv. demáče, pomalé i rychlé části i konečnou studiovou verzi. Zkusíme nastínit, jak reálně vznikaly naše písně. Demoverze jsou v šílené demštině a někdy i v šíleném tahu na bránu. Obě vznikly na začátku roku 1982 na pianině značky Fibich, kdy na horní ozvučnicové desce byl volně položený kazetový magnetofon Hitachi s integrovaným mikrofonem. Kazeťák svým tělem slušně sbíral zvuk piána a mikrofon tím pádem byl někde v rovině úst. Bezva zařízení. A z takto úsměvného formátu může později vzniknout i něco hezkého...

Demoverze pomalé i rychlé části vznikaly naprosto odděleně. Dlouho jsem nevěděl, že z toho bude jedna píseň. Každá demoverze mívá většinou ještě spoustu svých podverzí a většinou jsou všechny archivované. Principem dobré demoverze je: "Nahraj večer a poslouchej ráno". Při vzniku motivu je autor a jeho sluch většinou opitý výsledným efektem, protože vlastní poslech je doplněn zbytky fantazie, jak to mělo vypadat. Teprve ráno zjistíte, jestli se Vám vše podařilo opravdu bezezbytku do melodie ukrýt. Mnohdy je to horší ranní kocovina než z alkoholu.

Několik dnů tedy vytváříte několik verzí melodie. Nejedná se Vám o čistotu zpěvu. Nejedná se Vám o text. Perete tam slova, které nejlépe frázují hudbu. Tak vzniká pověstná demština. Nekoukáte, jestli šáhnete na jinou klávesu. O půl tónu o tón, všechno jedno. Rytmus jakbysmet. Jde Vám jenom a jenom o drive, o drajf. Případně u pomalého motivu o laskavost. V mém případě mi záleželo na tzv. vryvnosti.

Pak přijde den, kdy už Vaše rodina jenom při prvním tónu na piano po Vás háže všechny předměty, které jsou ve Vašem dosahu, případně jenom vyzývavě zavírá všechny dveře, které jdou. Všichni sousedé už znají melodii nazpaměť, broukají si jí cestou do práce a říkají si: "Odkud to jenom mám?". A Vaši kumpáni ještě vůbec netuší, že něco takového existuje.

Konečně přichází den D. Pokud jste byli v blízkém vztahu se zpěvákem jako já, většinou už nesete na zkoušku kapely Vaši věc v prodejném stavu. Pokud to ale třeba nestihnete, pak se napjatě díváte do očí svých spoluhráčů, jak zafunguje jejich fantazie a dokáží-li si Vámi amatérsky podávaný motiv představit v praxi. Měl jsem štěstí, že mi to Roman vždycky posadil tzv. na hrnec, takže Tonda už jenom seškrtával plané části, případně doplnil aranže pár svými riffy. Tonda mi nikdy nemluvil do harmonie, já jsem nikdy neprotestoval proti jeho škrtům nebo naopak rockovým dohrávkám. Zcela samostatná už byla rytmika. Beránkovi a Zbyškovi jsem bezmezně důvěřoval a nikdy jsem ani do jediného přechodu nezasáhl...

Poprvé jsem klukům přehrál Královnu na dopolední zkoušce během našeho učinkování v jedně jindřichohradecké kavárně. Prošla. Potom jsme ji tradičně dotáhli v prádelně u Coufů ve sklepě až do studiové verze Českého rozhlasu...

Get the Flash Player to see this player.

Dne 07.08.15 v 00:17 aktualizoval Martin VXL Marek

Motto:
Toto nejsou klasické webovky kapely. Ani dokument úspěšného hudebního souboru. V žádném případě revival. Nejsou to příběhy lidí, na něž by se nemělo zapomenout. Není to e-kniha o Patentu. Ani memento pro mladé lidi, aby neměnili svobodu za dotované jídlo a opití levným rohlíkem poslouchali zakázanou hudbu v dotovaném teple betonového stejnokroje. Toto je hudební Román, který se právě Doležel v mém domácím archívu..., M.Marek
Středobodem mého hudebního života je Patent:
Jiří Malšovský - zpěv, akustické kytary
Roman Doležal - zpěv, flétna
Martin Marek - klávesy
Zbyšek Raška - bicí, perkuse
Zdeněk Couf - baskytara, zpěv
Antonín Couf - kytara, foukací harmonika, kapelník
Skladby Patentu a jeho autorů by neměly upadnout v zapomnění. Měly by zůstat jako slyšitelné volání lidí, kterým jejich lásku k hudbě přibila světská moc na kříž. Volání muzikantů, kteří nemohli pokračovat ve své umělecké dráze tak, jak by sami chtěli.

Stránky hudebního archívu VXL se pokouší mimo jiné i virtuálně revitalizovat dobovými dokumenty nebo autobiografickými příběhy život tohoto hudebního meteoru a skoro až zázračného lidského kroužení kolem něj. Mezi poslední aktualizované články patří:

Nedodělané písně
21.01.2017, informace o písních Patentu
Figurky a DRC (Raška)
19.11.2016, Diskografie ukázka
Zbyšek Raška
19.11.2016, informace o obsazení Patentu
Úvodem
21.08.2016, všeobecné informace
Oceans (Doležal)  
16.04.2016, Diskografie prodej
Michael Gyepes
16.04.2016, informace o hostech
Jitka Charvátová
16.04.2016, informace o hostech
Truffaldino NEW
07.03.2016, informace o písních Patentu
Další články....