<<   <   obsah   > >>

Demoverze někdy k úspěchu

S odstupem doby mě překvapuje, kolik témat si člověk nahraje a nazpívá na svůj kazeťák nebo do svého PC, aby se urodili tři, čtyři nebo pět skladeb! I jak úsměvné ty pokusy po uplynulé době jsou. Ale patří nedělitelně ke všemu dění tady...

V 80 letech minulého století jsem měl pro Romana a tím později i pro Patent připraveno docela dost písní. Některé motivy jsme použili a patřily mezi nosná témata Patentu. Některé skončily jenom v archívu i když už byly Romanem dotažené do prodejného tvaru. A některé skončily v archívu v té své nejryzejší a mnohdy v nejúsměvnější podobě. Později jsem některé zpracoval, když jsem postupně vybavoval své domácí studio. Takové skladby nebyly zaranžované, byly amatérsky zahrané a neměly pražádné ambice. Jejich úpravy potom pocházejí z 90 let 20. století a sloužily jenom k testům nástrojů a zařízení v mých rychle se vyvíjejících domácích studiích....

Mám dnes nepatrnou výhodu, že už několik desetiletí nemám pražádné ambice. Je mi jedno, co se hraje ve světě a je mi jedno, jak to zní a je mi úplně jedno, co si lidé, rádoby kritici, o mé tvorbě myslí. Osvobodil jsem se od muziky a o to jí mám raději. Baví mě jenom hrát si s tóny pro mé vlastní potěšení...

Byl jsem tou popovou, někdy hitovou a někdy kýčovitou nohou pevné a úspěšné skladatelské trojnožky Patentu. Rocker Couf, romantik Doležal, disko Marek. Kdybych uměl zpívat, bojoval bych za své motivy více. Já jsem si ale vždy připadal jako lyžař na paraolympiádě. Vždy jsem potřeboval jako vodiče Romana a když by mě nechal, byl jsem v umělecké sféře na pád. Svého vodiče bych však ani zpětně nezměnil. A to ani dnes, když mi vyčte slabou harmonii, která zapříčiňuje nemožnost dokonalé melodie a hlavně pak zneužití spousty čtyřkových akordů. Mám ho i je totiž rád..

V každém případě zde najdete pohled do naší muzikantské kuchyně. Většina hudebních skupin vaří podobně. Z velmi a velmi úsměvného motivu, většinou v demštině, se vyklube zpěvákem akceptovaná fráze s textem. Vše plynule a za spousty práce přechází v píseň, která se už aranžuje s celou kapelou. V našem případě tady nastupoval Tonda . A potom, už s posluchači, může vzniknout i poslední kýžená fáze. Hit. My se pokusíme na některé z našich písní demonstrovat celý proces v některém z dalších článků...

Get the Flash Player to see this player.

Dne 07.08.15 v 00:18 aktualizoval Martin VXL Marek

Motto:
Toto nejsou klasické webovky kapely. Ani dokument úspěšného hudebního souboru. V žádném případě revival. Nejsou to příběhy lidí, na něž by se nemělo zapomenout. Není to e-kniha o Patentu. Ani memento pro mladé lidi, aby neměnili svobodu za dotované jídlo a opití levným rohlíkem poslouchali zakázanou hudbu v dotovaném teple betonového stejnokroje. Toto je hudební Román, který se právě Doležel v mém domácím archívu..., M.Marek
Středobodem mého hudebního života je Patent:
Jiří Malšovský - zpěv, akustické kytary
Roman Doležal - zpěv, flétna
Martin Marek - klávesy
Zbyšek Raška - bicí, perkuse
Zdeněk Couf - baskytara, zpěv
Antonín Couf - kytara, foukací harmonika, kapelník
Skladby Patentu a jeho autorů by neměly upadnout v zapomnění. Měly by zůstat jako slyšitelné volání lidí, kterým jejich lásku k hudbě přibila světská moc na kříž. Volání muzikantů, kteří nemohli pokračovat ve své umělecké dráze tak, jak by sami chtěli.

Stránky hudebního archívu VXL se pokouší mimo jiné i virtuálně revitalizovat dobovými dokumenty nebo autobiografickými příběhy život tohoto hudebního meteoru a skoro až zázračného lidského kroužení kolem něj. Mezi poslední aktualizované články patří:

Hallovi
23.10.2018, informace o hostech
Nedodělané písně
21.01.2017, informace o písních Patentu
Figurky a DRC (Raška)
19.11.2016, Diskografie ukázka
Zbyšek Raška
19.11.2016, informace o obsazení Patentu
Úvodem
21.08.2016, všeobecné informace
Oceans (Doležal)  
16.04.2016, Diskografie prodej
Michael Gyepes
16.04.2016, informace o hostech
Jitka Charvátová
16.04.2016, informace o hostech
Další články....